Gøngeturneringen 2018 – afslutning med næsten alt i spil

Det blev næsten midnat torsdag den 17. maj, før der blev givet hånd i det siste parti i den sidste runde, og Bjarne Haar kunne kåres som årets Gøngemester. Morten Madsen tog andenpladsen ved at tage sin 4. remis i turneringen, i sidste runde mod Hanus Brekka, som derved sammen med Finn Holmsø og Torben B. Jensen delte 3.-5.pladsen i den usædvanligt jævnbyrdige mestergruppe.

I basis 1 havde Peder Lehmans sejr i det forud spillede parti over en hidtil ubesejret Bjarne Petersen skabt stor spænding om den endelige vinder.

Richard Roos fra Næstved Skakklub sagde tak for hjælpen, overhalede både Bjarne og Peder og kæmpede sig op på førstepladsen i en maratondyst mod Bo Munksgård, et parti, der efterfølgende blev grundigt analyseret, som billedet til venstre viser.

I basis 2 havde Helge Lindegaard på forhånd erhvervet førertrøjen ved at vinde uden kamp i sidste runde. Men i aftenens næstsidst afsluttede parti, blev Helge indhentet af Lars Søndergaard, altså en delt førsteplads, mens Allan Ankjær fra Ringsted skakklub måtte tage til takke med trediepladsen.

I basis 3 var der vaskeægte topopgør mellem ubesejrede Villiam Vestergaard og Karim Khan. Preben Karstensen og Karim Khan havde på forhånd sikret sig mindst en delt andenplads. Denne stilling blev der ikke ændret ved,

I basis 4 viste Præstø Skakklub stor gæstfrihed, Poul Erik Larsen og Kurt Toft, begge fra Faxe Skakklub, slutted på hhv. første- og trediepladsen, mens Præstø ved Hákun Vestergaard indtog andenpladsen.

Her ses brødrene Hákun og Villiam, som sluttede på hhv. førstepladsen i basis 3 og andenpladsen i basis 4.

Dette indlæg blev udgivet i Gøngeturneringen EMT. Bogmærk permalinket.