Smal sejr på 4,5-3,5 over Læseforeningen i årest første 2. div. kamp :-)

Velkommen til endnu en sæson i 2. division. Det er nu 3. år i træk, vi spiller i divisionen. Og vi har forhåbning om at fortsætte, selvom den også i år ser stærk ud. Specielt Team Køge, men dem ser vi helt bort fra. Holdet (Køge) fra styrkelisten ville jo gå hen og vinde 1. division. Så er der syv andre pladser at kæmpe om. Her er målsætningen helt klar en midter placering. Vi må se. Årets første kamp var ude mod stærke folk fra Læseforeningen. De er klart stærkere end os, men hvilket hold ville de stille med? Sidste år husker jeg det som, de i nogle kampe havde svært med at stille i stærkeste, og dette var også tilfældet nu. 3-4 afbud, og pludselig måtte vi være favoritter. Dr. Elo siger 4,6 til os.

Vi ankom i god tid og blev budt pænt velkommen. Og så kunne kampen fløjtes i gang.

Vi stillede med Bjarne, Morten J, Finn, Oscar (debut – velkommen som fast mand), Torben, Bjarke (velkommen som reserve) Madsen og Erik. Hanus kunne ikke i dag.

2.30 Madsen er først færdig. Og med en remis. Og netop Madsen, der ikke kan døje hurtige remis’er 🙂 Var dog kommet ind i stilling, hvor der ikke blev levnet nogle chancer for fordel. Havde faktisk i starten ikke stået bedst på noget tidspunkt. Så jeg vil sige, at det halve var uundgåeligt. 1/2 – 1/2

3.10 Morten J må kæmpe hårdt for at holde stillingen sammen. Modstanderens løber og springer truede væmmeligt, men Morten holdt hovedet – og stillingen – i balance. Remis. 1-1

Jeg havde selv rigeligt med at passe mit eget parti her, så her omkring så jeg ikke så meget. Desværre.

3.25 Finn vinder i fin stil. Stod fra starten af overlegent. Finns modstander fik aldrig kongen rokeret, men den blev bibeholdt midt på brættet, og da først der blev slået igennem foran kongen, var det kun spil til et mål. 2-1 til os. Flot Finn.

3.25 Desværre taber Erik samtidig. Og det er desværre, for jeg mener at Erik stod klart bedst, men i tidnøden sætter Erik sin springer forkert, og den mistes med en D-skak. Rigtig synd for Erik og os 🙁  Kom igen 🙂  2-2

3.25 Oscar tar en pæn remis. I starten tog Oscar sig en lang “tænker”. Der skulle lige regnes på offermulighed på e6 fra modstanderens side, før trækket kom. Måske 54 min ! Blev sikkert afviklet til remis. Godt Oscar. 2,5 – 2,5.

3.40 Torben vinder. Havde i starten snuppet b7-bondemand med løberen, og efter sorts trussel med at slå løberen tilbage efter tårntræk til b8 bliver løberen smart bare stående, da der i stedet trues med mat på 8. række eller med gevinst af anden officer. Der bliver dog afviklet til uligfarvede løbere, men modstanderen hopper i en lille fælde, hvorefter bonde 2 vindes, og så kom hele pointet i hus. 3,5  2,5 til os.

Tilbage sidder Bjarke og Bjarne. Bjarne på det svære bræt 1, men sådan er det, når man er bedst i klubben og vinder klubmesterskabet.

3.55 Bjarne taber. Fik i midtspillet afviklet forkert i centrum – tror jeg – og det kostede senere et par bønder. Det blev til en stilling, der ikke kunne holdes. Bare kom igen Bjarne. 3,5 – 3,5. Lige

4.10 Bjarke vinder! Og vi vinder! Bjarke lagde et rigtig godt pres på modstanderens kongefjløj. Der blev åbnet, så tårnet kunne gå til h2 med skak, hvor kongen måtte tilbage til e1, og så kom Bjarkes Dronning med fra den anden fløj. Det gav et par bønder, og da der først var afviklet, havde Bjarke 4 bønder mod 2 i et tårnslutspil. Bjarkes modstander gav hurtigt op (men det var en tabt stilling), så vi kunne komme tidligt hjem. Tak for det og tak til Bjarke 🙂 4,5 – 3,5 sejr til os.

Og det var faktisk lige det, som Dr. Elo havde forudsagt!

Dejligt med en sejr i første runde. Vi er nu klar til runde to!

/ Holdleder

Dette indlæg blev udgivet i Holdturneringen. Bogmærk permalinket.