35. treffen mit SC Uetze Hänigsen

Sidste weekend 6/9-8/9 -2024 havde vi besøg af vores tyske venner fra skakklubben Uetze Hänigsen. Det var vores 35. møde siden startede i 1989, kun misset en gang i 2020 p.g.a. corona. Ganske imponerende 🙂

Vore venner dukkede op fredag eftermiddag ved 16 tiden og så stod den ellers bare på hygge og skak. Vi have regnet med 9, men de kom kun med 8 spillere. Madsens kone stod for maden fredag. Dejlig middag med indbagt mørbrad, flødekartofler og salat. Fredag aften spilles lynturneringen. 18 deltagere – alle mod alle. Her opnåede Morten J og Heiko begge 15,5 p (af 17 mulige), så de skulle ud i omkamp. Efter de 2 første lynpartier var stillingen 1-1. Så skulle det hele afgøres i 3. parti efter lodtrækning. Hvid 6 min, sort 5 min uden tillæg, sort vinder titlen i tilfælde af remis. Morten vandt lodtrækningen og valgte den sorte farve. Det blev et spændende parti, som Morten trak sig sejrrigt ud af, selvom han kunne nøjes med remis. Tillykke. Og så skulle pokalen overrækkes, men den stod stadig i Tyskland 🙂 Nr 3 og 4 blev Anders og Madsen med 12 p, mens Johannes kom på en flot 5. plads med 11 p.

Lørdag gik dagens udflugt “kun” til Præstø, der i denne weekend havde de “Gyldne dage” på programmet. Temaet var fra 1800 tallet, og man kunne møde en masse indbyggere gående i det gamle tøj, en masse boder med forskellige ting fra tiden m.v. og der blev opført et teaterstykke m.m. Da vi samtidig var begunstiget af en meget varm eftersommerdag, ja så kan det næsten ikke blive bedre. Vi har jo tidligere vist Præstø frem, men det er mange år siden og mange nye ansigter er kommet til i mellem tiden, så vi havde en dejlig dag i Præstø, som blev rundet af med nogle dejlige sandwich fra den lokale Meny.

Lørdag eftermiddag startede så den årlige match. Det plejer at være nogle tætte kampe, dog er det snart en del år siden vi sidste har vundet på hjemmebane.

Bræt 1 – Claus mod Heiko Müller. Et meget spændende og skarpt parti. Claus skulle hele tiden spille de præcise træk, men rystede ikke på hånden og en sikker remis. Heiko er i øvrigt et helt nyt ansigt. Han spillede skak for 35 år siden. Meget stærk spiller, der opnåede 2 IM-normer. Har så ikke p.g.a. arbejde spillet, men er nu gået på pension og har valgt at spille i Uetze, hvilket bare er rigtig godt.

Bræt 2 – Torben mod Kai. Kai spillede et tvivlsomt offer. Løber for 2 bønder med kongeangreb. Burde ikke kunne spilles, men Torben fandt ikke de rigtige træk. Kai vandt.

Bræt 3 – Madsen mod Ulrich Kubicki. Madsen fik 2 lette for et tårn og kørte sejren sikkert hjem.

Bræt 4 – Jan mod Jarik Huth. Der var debut til Jan – og genvalg til næste år 🙂 – Kan desværre ikke huske partiet, men fin sejr til Jan.

Bræt 5. Bo mod Thomas Heise. Bo holdt fint hele vejen gennem partiet, og remisen var ikke i fare. Kunne se, at Bo var presset af træthed, men spillede flot 🙂

Bræt 7 Henning mod Michael Hustedt. Et ellers helt lige parti næsten hele vejen igennem. Henning glemmer at skubbe en bonde frem for at lukke af. Da det ikke sker, så er det bare pludseligt tabt.

Bræt 8 Peter mod Leon Hogrefe. Også et nogenlunde lige spil langt hen ad vejen, men Peter må til sidst overgive sig.

Bræt 6 Johannes mod Jürgen Bode. Det var det sidste parti, der var tilbage. Stillingen var 3-4, vi var altså bagud med 1 p. Partiet endte i et rent dronningeslutspil med lige mange bønder til hver – tor 6 bønder. Johannes dronning stod fremme, så der var måske en lille fordel, men Jürgen kunne bare blive stående. Johannes kæmpede for sejren. Gav først en bonde væk, spå en mere, for nu havde Johannes skabt en fribonde til sig selv på 5. eller 6. række. Kunne så stille og roligt snuppe bønderne tilbage, men Jürgen spillede også flot. Gik efter en evigskak, da det ellers ville tabe for ham. Det var nok ikke muligt at undgå evigskakken, så partiet endte remis. Men FLOT kæmpet Johannes. Resultatet blev derfor et knebent nederlag på 3,5-4,5. Men skidt med det, det er ikke det vigtigste.

Aftensmiddagen stod Josie for. En lækker brasiliansk ret, hvor der også var mulighed for at smage en snaps, som mange af vore venner benyttede sig af.

Lørdag aften igen lidt mere skak og hygge og søndag samledes vi igen, for så at tage afsked med vore venner for denne gang.

Vi glæder os allerede til næste år, hvor vi drager til Tyskland, og det er altdi den første weekend i september.

/ Torben

Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret. Bogmærk permalinket.