Hvem er Rashid Nezhmetdinov ?

Jeg ledte efter nogle partier med gammelindisk åbning og stødte tilfældig på navnet Rashid Nezhmetdinov. Det viste sig, at han havde spillet nogle fuldstændig vanvittige angrebspartier. Heriblandt nogle der regnes blandt de bedste i det 20. århundrede.

Rashid Nezhmetdinov blev født i 1912 i en tartar bondefamilie i Aktyubinsk i nuværende Kazakstan. Hans forældre døde af nød og overanstrengelse under hungersnøden i Sovjetunionen. Herefter flyttede han til sin bror i Kazan, hovedstaden i Tartarstan. Det er området hvor mongoler slog sig ned i det 13. århundrede efter det mislykkede Djengis Khan angreb på Europa.

I Kazan kom Rashid ofte i den lokale skakklub og lærte at spille. Som 15 årig vandt han samtlige 15 partier i det lokale mesterskab. Han lærte også at spille dam, som blev taget meget alvorligt på dette tidspunkt. Han kom i den lokale finale i samme måned han lærte spillet.

Hans skakkarriere blev afbrudt mange gange og tog først fart i 1946 da han var 34 år. Nezhmetdinov er ikke så kendt i Europa, da han kun en gang spillede udenfor Sovjetunionen. Det var i 1954 i Bukarest hvor han blev nummer 2 efter en ung Korchnoi men foran Furman og Kholmov.

Nezhmetdinov er kendt som en meget farlig angrebspiller. Han har i 20 partier mod verdensmestre en plusscore. Mod Tal havde han 4-1 i score. Men han havde store problemer mod gode positionsspillere og havde f.eks. en elendig statistik mod Averbach.

Nezhmetdinov blev træner for Tal og var hans sekundant under VM matchen mod Botvinnik. Han vandt 5 russiske mesterskaber. Han døde i Kazan i 1974.

nezhmetdinov

Billedet viser Nezhmetdinov lykønske en ung Tal med det Sovjetiske mesterskab i 1957.

På nettet findes 3 you tube videoer om ham på i alt en time. Første er her:

www.youtube.com/watch?v=T_Io7jbHsYs

Et par fantastiske partier følger…

Finn

Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret. Bogmærk permalinket.

2 Responses to Hvem er Rashid Nezhmetdinov ?

1. Morten J skriver:

Har aldrig hørt om ham…. sjovt indlæg.

2. Bjarne skriver:

Spændende Finn