M-rækken: Præstø I – Dianalund I, hjemmesejr til Præstø 5-3

Så er vi startet på en ny sæson 2014/15. Vi har i år fået tilgang af Ivan Madsen og Bo Munksgaard. Vi har i klubben det synspunkt, at man skal komme i klubben, for at optræde som fast mand på holdet. Derfor placeres Ivan som reserve og Bo skubber Bjarne ud af holdet. For holdet betyder det blot, at uanset hvem der spiller, så er vi bare lige stærke. En enorm styrke i forhold til så mange af rækkens øvrige hold.

Jeg vil formode, at oprykkeren skal findes mellem Dianalund, Maribo og Præstø. Slagelse og Faxe kan også tænkes at blande sig i topstriden.

Vores første kamp i år var hjemme mod Dianalund I. Vi havde afbud fra Uffe og Lars, så Ivan og Bjarne trådte til. Sidste år tabte vi 3-5 i sidste runde til netop Dianalund, så der var revance i udsigt. Dianalund ser frygtindgydende ud, men til alt held kom de i en noget svækket udgave. De havde vist lige modtaget afbud fra 1. brættet p.g.a. sygdom kort før afgang, så lige pludselig var vi favoritter.

2.20 Ivan vinder i fin stil. Man kunne ikke se på spillet, at Ivan ikke har spillet det sidste års tid – godt og vel. Kom til at stå ganske godt, og en lillekombination, hvor Ivan slår en officer med sin dronning ender med, at Ivan får byttet dronninger og får to lette for tårnet, og dette slutspil køres sikkert hjem. 1-0

2.30 Bo ta’r remis. Der sker tidligere i partiet det, at Bo påbegynder rokaden ved at flytte kongen to felter til siden og får så trykket på uret, og flytter herefter tårnet til højre for kongen. Det er et ulovligt træk. Bo får korrekt en advarsel, og modstanderen tillagt to min. Sådan en advarsel har Bo sgu aldrig prøvet før, så det går ham lidt på, og koncentrationen er røget. Så remis er godkendt. 1,5 – 0,5

3.00 Bjarne vinder i fin stil. Vinder rimeligt hurtigt en officer (måske foe en bonde ?) og får trykket modstanderen helt tilbage. Eller rettere, han kommer aldrig frem. Og en meget stærk springer på d6 bliver helt afgørende. Køres sikkert hjem. 2,5 – 0,5

3.50 Finn ta’r remis. En rimelig sikker remis, der ikke bevægede sig meget ud over remis-grænsen. Solid indsats. 3 – 1

4.05 Erik vinder!!! Her var vi nok heldige -:) Jeg så ikke lige årsagen til Eriks problemer, men får sikkert rokeret ind i en løberdiagonal, hvor Erik må give en officer, for ikke at miste sin dronning. Erik var altså efter ca. 10 træk nede med en officer, og vælger så at gå 100% efter modstanderens konge. Og det lykkes!! Sikkert ikke korrekt, men flot kommet igen. 4 – 1

4.05 Nogenlunde samtidig opgiver Torben. Var blevet tilbudt remis i såvel 10. træk som i 24. træk, men en god stilling at spille videre på. Skal måske bytte dronninger, men laver et alt for passivt træk, hvorefter modstanderens dronning til g4 faktisk afgører partiet. Det må bare ikke ske – øv. 4-2

5.30 Morten Jensen har længe kæmpet for en lille spinkel remis-chance, men der var bare ikke noget at gøre. Det så ellers meget fint ud efter de første 5-6 træk, hvor Morten offrer en bonde i starten, til gengæld får modstanderen 3 bønder i d linien. Fint spil til Morten, men fremstødet med f-bonden taber åbentbart partiet. Rigtigt ærgerligt. 4-3

Tilbage sidder Madsen og kæmper og kæmper for at få hele pointet til os. Har spillet flot og får gaflet en bonde, og ender med en fribonde a-linien. Desværre er Madsens øvrige bønder 3-4  fastlagt på de sorte felter, samme farve som begge løbere på brættet. Herudover et tårn til hver. En gylden mulighed for at vinde en bonde mere i træk 42 – ved en mellemskak – og så afbytning af løberne spilles ikke, og så skal der tænkes. I træk 82 vinder Madsen. Lige før lukketid ved 6 timer. Godt kæmpet Madsen. 5-3 – sejr til os i vores første kamp.

/ Torben

Dette indlæg blev udgivet i Holdturneringen. Bogmærk permalinket.

3 Responses to M-rækken: Præstø I – Dianalund I, hjemmesejr til Præstø 5-3

1. Morten M skriver:

Hejsa
    Er Fritz ven eller bare ond – her ser jeg lige mit parti med Fritz øje og den siger Madsen du kan vinde i træk 27 ( her sidder jeg til kl. 18 næsten ) og som Torben sagde kan jeg i træk 42 igen få fordel men nej kl. er jo ikke 18 endnu – herefter går partiet lidt på remis siger den – da jeg giver en bonde for fint spil , siger den 0,14 til ham !! senere i spillet er der en del fejl men Fritz vil give bonden på e7 for den på d5 – og så vinde på d bonden som ikke kan vindes siger mange men den kan !!

2. Ivan Madsen skriver:

Glad for prædikatet fin stil (er sq også ganske tilfreds selv) – efteranalysen viser jeg kunne have været en anelse skarpere til slut. Sb3 er bedre end Sd3 – så er jeg en ren offi over. Springeren smutter ud over c1 hvis det kritiske spilles. Men det spillede var mere end godt nok! Partiet var vist en demonstration af hvor værdiløs en åben tårnline er, når tårnene bare kigger på hinanden og der ingen trusler er.