5-3 sejr over Maribo bevarer en lille oprykningschance

Et ægte topopgør i Mester-rækkens 6. runde fandt sted i Det Polske Hus i Maribo, hvor Præstø gæstede Maribo. Maribo førte med et point og et matchpoint mere, så kravet var ganske enkelt en sejr til os. Lyder jo ganske ligetil, men Maribo er jo ikke et hold, der bare lægger sig ned. Forventede faktisk, at Maribo var en større favorit, end de 4,25, som systemet har udregnet kampen til. Så Maribo’s holdleder Claus Hansen havde ret, idet han mente, at det var en meget lige kamp på papiret. Claus er jo vor aller bedste ven, men siden skiftet fra Præstø tilbage til Maribo, har Claus udvist en kedelig tendens. Han taber meget sjældent 🙂 Claus tabte heller ikke i dag, men vi nakker ham første weekend i september!

Til dagens kamp havde Uffe meldt afbud p.g.a. arbejde. Til gengæld havde Ivan sagt ja til den lange tur, og tak for det, så det ændrede ikke så meget. Maribo havde afbud fra Steen Jensen.

Vi havde snakket om, at Maribos tilgang til kampen var 8 x remis, mens vi gerne ville holde partierne gående så længe som muligt. Så de 2 første partier, der var færdige, var faktisk lidt “en sejr” til Maribo.

0.45 Ivan på bræt 5 var oppe i  mod Henrik Sandberg. Blev tilbudt remis, og efter en snak med holdleder, var det op til Ivan selv at bestemme. Og i den konkrete stilling takkede Ivan ja til remis’en.

0.55 Lars var selv kørende, kom 2 minutter i spilletid, og tog lige plusedelig en hurtig remis, og væk var Lars igen. Spillede mod Søren Pedersen.

1.35 Morten Jensen på bræt 2 havde fornøjelsen mod Claus Hansen. Et skarpt parti, hvor Claus var lige ved at få overtaget, og Morten tilbød vist remise’en, som blev accepteret. Det var vist meget godt med det halve i den situation.

Ikke den beste start. 3 remis’er med de hvide brikker.

1.45 Bo på bræt 8 spillede mod Gert Hansen, som har 70 ratingpoints mere på kontoen, så derfor blev en remis mere accepteret.  Bo stod fint og i overkanten efter min mening, men ok resultat.

2.45 Finn måtte kapitulere mod Henning Nielsen. Der var lagt op til revanche, men da Finn ikke fik slået en sort bonde der var listet helt op på d2 meget hurtigt – ved ikke lige hvordan den kunne komme så langt frem på banen – så blev stillingen blot mere og mere kritisk, og til sidste opgivet.

Hmm – bagud med 2-3

3.35 Madsen – vor topscorer med fuldt hus – spillede mod John Kristensen. Madsen gav sin sorte løber væk for en springer. John fik en meget stærk diagonal fra f6 til b2 med den sorte løber, men alligevel lykkedes det Madsen at få afbyttet sin hvide løber på c6, der så vandt d-bonden efterfølgenden. Og denne merbonde blev vekslet til et helt point. Suverænt Madsen. 6 af 6. Fuldt hus fortsat.

5.00 Erik var oppe i mod Svend Erik Hansen. Det skal lige tilføjes, at Erik blev 40 år i dag – Hurra og tillykke Erik. Flot du sætter skakken højere end din fødselsdag. I midspillet, hvor tårn og dronninger bliver afbyttet, lykkes det at få afbyttet, så der skabes tryk mod e-bonden, som vindes. Slutspillet siger en spriger til hver, og 5 bønder mod 4 bønder. En svær stilling at vinde, da Søren får stillet sig fornuftigt op. Men ingen hjælp til Erik fra holdleder. Spil videre. Eik giver en bonde for at få sin konge i spil, og det giver bonus. Sejr til Erik. Også fuldt hus til Erik. 5 ud af 5. Rigtig flot Erik.

5.55 Torben spiller mod Jens Mott i dagens længste parti. Jens får slået h6 bonden med sin dronning, men det er under kontrol. Og modspillet på dronningefløjen kommer netop på det rigtige tidspunkt. Der er en svag e5 og b2 bonde, og Torbens stærke tårn på c2 garderet af bonde b3 og a4 ser behageligt ud. Hvids bønder er placeret på b2 og a3. Tidskontrollen nåes, og sort spiller i træk 42 Sxa3 !? Kampen skal vindes! Jens tør ikke slå bonden – selvom det havde været en bedre chance. En merbonde veksles lidt senere til 2 merbønder, og der afvikles til slutspil med springer mod springer + 2 merbønder. Skal frem til træk 75, før Jens Mott er mør. Trækker i en svær stilling forkert, og opgiver.

En lidt uventet sejr på 5-3 til os, som bringer os på førstepladsen med 1 point + 1 matchpoint mere end netop Maribo. Vi skal møde stærke Faxe, mens Maribo har nedrykningstruede Kalundborg i sidste kamp om fjorten dage, der spilles i Næstved. Vi vil gøre vort bedste i den sidste kamp, men favoritten hedder stadig Maribo, selvom vi i dag gav dem lidt at tænke over. Det bliver en gyser!!!

/ Torben

Dette indlæg blev udgivet i Holdturneringen. Bogmærk permalinket.

3 Responses to 5-3 sejr over Maribo bevarer en lille oprykningschance

1. TorbenJ skriver:

Skulle have spillet Sxa3 i træk 38. Men under 2 min til de sidste 2 træk. Fordel med 3,54. I træk 42 hvor Sxa3 faktisk spilles siger Fritz 0,00. Så den kunne slåers med lige spil. Men den bedste chance i stillingen

2. Morten M skriver:

tak for de fine ord flot indlæg igen – Holdlederen må lægge en taktik inden sidste kamp og tænke sig om hvem der skal spille denne svære kamp

3. Morten J skriver:

Jeg var sort mod stærke Claus 🙂