Bedste præstation af Præstø 2 !

Mandag d. 23. November tog Præstø 2 imod Nykøbing F 1 i B- rækken.
På papiret en vanskelig modstander som overmatchede os på de 3 første brætter ifølge styrkelisten.

4.bræt
Jan Gregor 1449 – Michael Ottesen 1015.
Det eneste bræt hvor vi var klar favorit .
Ved jo af bitter erfaring at det kan være svært at være favorit ?. Alt at tabe og stort set intet at vinde, – og Jan havde tydeligvis en opgave af de lidt mere trælse. Først var det engelsk åbning, så gled det over i noget katalansk, da der blev spillet d4, og siden noget der lignede en stonewall opstilling men med løberen på G2. Jeg tror ikke Jan var i tabsfarer på et eneste tidspunkt, men tilfreds med sit spil var han ikke . På et tidspunkt under matchen fortalte han mig at han spillede af hækkenfeldt til, men det er åbenbart ikke så ringe, for næste gang vi havde kontakt havde han vundet?. 1-0

3.bræt.
Flemming Larsen 1537 – Bjarne Petersen 1481
Bjarne havde velvilligt trådt til som reserve, da Dennis havde meldt afbud grundet travlhed på jobbet. Dejligt at have Bjarne på holdet. Han var som en cirkushest der var tilbage i manegen og som i den grad kunne dufte savsmulden. Bjarne fik lov at spille sin elskede Sniper med sort. Altså g6 med sort, løberen ud på G7 og gennemførelse af c5. Den stillingstypekender Bjarne som sin egen bukselomme og det kunne ses på tidsforbruget. Ret tidligt i forløbet førte Bjarne med en sund merbonde, havde løberparret, og terræn overvægt var det også blevet til. Herfra hvor jeg stod så det ret stilsikkert ud. Bjarne fortalte i bilen på vej hjem, at helt stuerent var det nu ikke. Flemming Larsen kunne på et tidspunkt have vundet 2 lette for et tårn, og så havde det været noget mere op af bakke. Men skak er jo også psykologi.
Og Flemming Larsen havde forsvaret sig så længe, at tanken om at han også kunne angribe strejfede ham heldigvis ikke. Og mere en 1 chance fik han altså ikke mod Bjarne. 0-1

2. Bræt.
Bjarke Gregor 1497 – Jacob Sireborn 1554
Bjarke er en relativ ung skakspiller og i en rivende udvikling. Det kunne vi bl.a. se i hans gevinst over Finn Andersen i klubturneringer. Også i dag levere han en stærk og spændende præstation. Bjarke spiller Nimzowitch/Larsen åbning. Planen er ret simpel, og giver et stærkt pres, hvis ikke sort har en klar plan. Den hvide plan er nogenlunde således.
Der spiller B 3 , løberen skal til B 2, den hvidfeltede løber afbyttes mod springeren på C6, gerne med en dobbelt bonde til følge. Feltet E 5 besættes af løber og springer, og hvid fratager stort set alle felter i centrum med D3 og E3. Stillingstypen minder om Hollands og Birds åbning i forhånden med et dejligt mertempo. Bjarke plan lykkes i åbningsspillet og det tidlige midtspil. Men Jacob Sireborn er en dygtig skakspiller og han har ikke tænkt sig at sidde stille og vente på at blive rullet af hvid i den opstilling. Han vælger derfor, til trods for dobbeltbønderne på C7 og C6, at rokere langt ?! Er i tvivl om det er helt sundt, men det gav i hvert fald Bjarke en anden type opgave at løse. Hvid står utvivlsomt bedst, og Bjarke beslutter at give en kvalitet. Springerens dominans af feltet E5 er overvældende. Bjarkes stillingsforståelse er bare god og det forhold at han vælger kvalitetsofret, siger noget om modenhed og determination som skakspiller. Det er spændende.
Idag rakte det ikke. Slutspillet med springer og en merbonde mod sorts tårn var ikke nok. Bjarke spændte buen lidt for hårdt og han måtte ned i et spændende og godt tænkt skakparti. 0-1

1. Bræt
Gunnar W. Hansen 2049 – Bo Munksgaard 1657
Tja, hvad skal man sige. Rollerne er ligesom fordelt på forhånd. Gunnar W. Hansen er favorit med sine næsten 400 rating point i forskel og han har hvid. Men som skrevet tidligere er skak jo også psykologi, og jeg elsker at være underhund mod dygtige skakspillere. Jeg får en chance for at gøre en god figur og prøve mig af mod de gode, og taber jeg er det forventeligt. Så på med vanten.
Gunnar åbnede med C4 og for første gang i mit skakliv svarede jeg E5. Vi spiller altså en omvendt siciliansk stilling med et tempo til hvid. Som Bjarne lærte mig i bilen på vej hjem. Det havde saglige Botvinnik fra den russiske skakskole en mening om. Nemlig at siciliansk er godt for hvid med et mertempo og at han derfor betragtede E5 som en fejl.
Det vidste jeg heldigvis ikke. Jeg fik placeret min mørkfeltede løber på C5 og altså uden for min bondekæde inden jeg satte mine bønder på de mørke felter. Den løber fik jeg stor glæde af. Gunnar spiller lidt passivt, vi bytter et par lette officerer og jeg får spillet F5, således at jeg har bønder på både E og F 5. Det giver overvægt i centrum men svækker også diagonalen ned mod min konge. Alligevel er den sorte stilling måske lidt nemmere at spille end den hvide. Gunnar bruger i hvert fald rigeligt med tid på klokken, og det er jo altid rart når ens modstander synes der er noget at forholde sig til. I det sene midt spil presser Gunnar hårdt, og som Torben senere påviste i analyserne, var der en tvungen trækgentagelse, som kunne have givet hvid remis. Sort var under voldsom pres på 7. række, men sort have lige en ressource, som parerede angrebet. Det vidste sig nemlig at ikke blot blev det hvide angreb afvist, – det truede helt afgørende med officers gevinst. Gunnar ledte længe for at finde et kvalificeret modtræk, men det var der ikke, så 2 minutter før tidsoverskridelse, væltede han kongen og gav hånd 0-1.
Det samlede resultat blev således en samlet sejt til Præstø 2 mod Nykøbing 1 på 3-1
Efter 3 runder ligger holdet således på en samlet 1. Plads i holdturneringe med 8 point, efterfulgt af Nordfalster 1 med 6,5 og Møn 1 med 5,5 point.

Vi har gang i en spændende holdturnering?!

Dette indlæg blev udgivet i Holdturneringen. Bogmærk permalinket.

1 Responses to Bedste præstation af Præstø 2 !

1. Erik O. Hansen skriver:

Et meget flot resultat, tillykke med det !
    Det bliver spændende at følge Jer resten af turneringen.