Præstø 2 følger 1. holdet til dørs

Mandag d. 18. januar tog Præstø 2 imod Sydøst Lolland i B-rækken. Vi kunne på forhånd se, tror jeg for første gang, at vi var favoritter, til at vinde den match.

4. bræt.
Jan Gregor 1449 – Flemming Simonsen 1000
Flemming  gjorde inden partiet startede opmærksom på at han havde behov for at at have sin mobil tændt, grundet nogle familiemæssige udfordringer, som kaldte på at han kunne nåes på en mobil. Turneringslederen gav naturligvis hurtigt sin tilladelse til dette. Det skulle dog hurtigt vise sig at Flemning havde sine tanker et andet sted, end ved skakbrættet. Officerer blev sat i slag og partiet var over inden det rigtigt kom igang. 1-0

3.bræt
Frank Simonsen 1138 – Bjarne Petersen 1481
Bjarne spillede sin Drageligende opstilling med de sorte brikker, og det var tydeligt at Bjarne kendte den stillingstype bedre end sin modstander. Hvid fik aldrig rokeret og Bjarne satte sin modstander under maksimalt pres, og det gav et udbytte på et par officerer og en kvalitet. Frank var dog kommet til Præstø for at spille skak, og han lagde sig ikke ned frivilligt, så Bjarne fik lov til at hygge sig i lang tid, inden at også Frank tabte lysten til at spille med 2 officerer mindre. Resultatet var der aldrig tvivl om. 0-1.

Fra partiet. Hvid har lige spillet Se6?? der taber hesten - tårnet kan ikke slås!

Fra partiet. Hvid har lige spillet Se6?? der taber hesten – tårnet kan ikke slås!

Bjarke Gregor 1497 – Henning Mogensen 1432.
Bjarke slap igen sin elskede B3 Nimzowitch-Larsen åbning løs med de hvide brikker.
Henning fik stillet sig op på en solid, men måske lidt passiv måde. Det var Bjarkes vurdering at han stod lidt bedre. Men kun lidt, og det kaldte på stor koncentration fra Bjarkes side, i bestræbelserne på at fastholde den lille fordel. Det tog tid, – lang tid. På et tidspunkt havde Bjarke kun 10 minutter tilbage, mens Henning havde en time. Det er meget, når der kun er 2 timers betænkningstid til hele partiet!. Det gav anledning til bekymring og vi havde vist alle en forventning om at Bjarke ville tabe på tid. Men sådan skulle det ikke gå. Bjarke fandt en kombination som førte til en forceret mat, begyndende med et tårn offer på H6. Det træk åbnede G- linjen hvor der både stod tårn og dronning, og ikke mindst den der løber på B2 .Henning gik mat på G8 fordi løberen bandt hans springer på F6. Det var smukt og elegant!
Om Bjarke ved et skakbræt kan man sige: han formår da i den grad at bidrage til underholdningen ?Tommelfinger op. 1-0

Bjarkes afslutning. Der mangler muligvis et par brikker men ligegyldigt. Bjarke så det knusende Txh6+

1. bræt.
Knud Ole Knudsen 1530 – Bo Munksgaard 1657
Knud spillede G3 og det kan jo blive til hvad det skal være m.h.t. åbning. Jeg valgte at stille mig op i en fleksibel stilling med D6 og  løberen på G7. I 6. træk spillede Knud Sf3 og det solgte hans bonde på E4. Den valgte jeg at give igen i træk 8, blot med det lille “aber dabei” at tog han den ville det koste en kvalitet. En lidt simpel fælde, men skak er jo også psykologi, og det kunne da være at fristelsen til at få genoprettet den materiale balance lokkede, når der nu manglede en bonde på E4. Og sørme om ikke Knud valgte at slå, hvorefter jeg kunne indkassere et tårn for en løber. Derfra blev det spil til et mål. Sort havde både materiel fordel og udviklings fordel. Langsomt men sikkert blev der gaflet yderligere 3 bønder, uden at Knud havde noget som helst modspil. I Træk 34 havde Knud set nok og gav hånd. 0-1.

4-0 var flot af holdet. I skrivende stund er kender vi ikke resultatet af Maribo 2 holdmatch, men enten ligger holdet nr. 1 eller nr. 2. Det er spændende. Vi møder Maribo næste gang og der får vi en betydelig vanskeligere  udfordring, end det blev til i aften.
Ref. Bo Munksgaard

Dette indlæg blev udgivet i Holdturneringen. Bogmærk permalinket.