Historisk dag for familien Jensen.

8.runde i Præstø Åben var en historisk runde for familien Jensen i Bårse. Johannes vandt sit første parti nogensinde i klubbens mesterskabsturnering. Jeg vandt samtidig mit parti, så vi kunne drage hjem med 2 point for første gang, og forhåbentlig ikke sidste gang.

Johannes har stadig meget at lære, men vores træning ser ud til at begynde at give udslag i hans spil. Hans styrke er at se nogle taktiske muligheder og kan de vigtigste matsætninger med tårn og dronning. Svagheden er tidsforbruget og han kun er 8 år med krudt i numsen 🙂 Humøret er der ikke noget i vejen med. Slutstillingen i partiet Johannes mod Peter. Peter spillede 17.-,Sg6-e7 for at true dronningen på f5. 18.De6 skak og mat.

Johannes1

Jeg selv var oppe imod stærke og solide Uffe med hvid. Vi har tidligere spillet 4 partier i perioden 2003 til 2009. Alle 4 havde jeg de sorte klodser med en score på 3½-½ til mig. Det er lidt mere end stillingerne rent faktisk var til. Jeg har stor respekt for Uffe, da han altid er et sikkert kort på første holdet samt ligger godt til i klubturneringen. Det er yderst sjældent han taber et parti. Samtidig er han stor expert i Uffe åbningen. Jeg ved ikke hvad det hedder, men vel en slags Pirc uden g6 og med bønder på d6 og c6.

Jeg vandt partiet, efter Uffe nok forsøgte med en forkert plan med fremstød på dronningefløjen og jeg fik meget spil mod hans konge. Først vinder jeg en kvalitet og dernæst et par bønder hen ad vejen. Uffe har lige spillet 36.-,Tf8-g8 med ca. 1½ minut tilbage på uret og opgiver efter mit 37.træk. Hvad trækker jeg?Morten1

Der blev spillet 2 andre topkampe, Finn mod Hanus og Erik mod Torben.Stillingen er uændret i toppen da både Erik og Hanus vandt. Vi 3 ligger på en samlet første plads med 6½ point af 8. Min spådom er, at det endelig skal lykkedes for Erik at blive mesterspiller.

Dette indlæg blev udgivet i Præstø Åben EMT. Bogmærk permalinket.