Præstø Åben 2014-15

Så er det dagen før dagen før dagen hvor det går løs med årets store begivenhed i klubben – klubturneringen. Den starter mandag med det største antal deltagere i min tid i klubben nemlig 33, hvilket betyder at der er én oversidder hver gang. Vi kan håbe at der dukker en eller tre op i løbet af sæsonen så vi bliver lige antal – det ville være dejligt.
Vi har i år forsøgt at gøre det muligt og attraktivt for vore juniorer at deltage i turneringen ved at starte allerede kl. 19.00 og at gøre betænkningstiden fleksibel, forstået på den måde at er den ene deltager i partiet børnemedlem (under 15 år), er betænkningstiden på 1½ time til hele partiet dog med tillæg af 30 sekunder pr. træk.
I øvrige partier er betænkningstiden 40 træk på 1½ time plus 15 minutter til at færdiggøre partiet, med et tillæg på 30 sekunder pr. træk.
Vi har valgt at bruge DSUs glimrende turneringssystem til at offentliggøre resultater og rundelægninger og der vil derfor ikke i år være de sædvanlige tabeller etc. fra vores Vega-system.
På turneringssiden vil der lige som sidste år være mulighed for at se hvilke partier der er udsatte og at give turneringslederen besked om aftaler om afvikling af udsatte partier. Endvidere er der en mulighed for at melde afbud på forhånd og gøre opmærksom på at man ikke kan spille på lige præcis den dato. Jeg vil opfordre til at I benytter denne facilitet i stedet for mundtlige beskeder til mig om afbud – hukommelsen er ikke hvad den har været 🙂
Vi har i år, ligesom sidste år besluttet at accelerere turneringen de to første runder og i år lave 3 grupper mod 2 sidste år. Vi har lavet cuttene ved 1600 og 1300 og det betyder at man de 2 første runder fortrinsvis møder nogenlunde jævnbyrdige modstandere indenfor sin gruppe. Vinder man første parti er der dog mulighed for at møde en taber fra gruppen oven over i runde 2.
Med hensyn til mobiltelefoner er det sidste nye fra FIDE, at de godt må medbringes hvis de er slukkede og ikke befinder sig på spillerens person. Hvis den er tændt eller giver lyd fra sig er partiet tabt – men lad os nu se hvor stort et problem, det bliver!
Jeg ser frem til en spændende turnering.

Dette indlæg blev udgivet i Præstø Åben EMT. Bogmærk permalinket.

3 Responses to Præstø Åben 2014-15

1. Morten J skriver:

Jaaaaa, jeg glæder mig til mandag!