Afslutning Mesterrækken

Holdet samlet hos Bo efter kampen mod Faxe

15. marts. Næstved. Spændingen er intens. Klokken nærmer sig 12. Politiet har afspærret centrum! Det er nu nok mest på grund af en glemt sportstaske på banegården, men måske også for at styre tilskuertilstrømningen til den helt store begivenhed i byen den dag: Afslutningsrunde i Mesterrækken.

Inden runden startede var situationen at vi førte med eet brætpoint og eet matchpoint mere end Maribo og vi havde vundet den indbyrdes kamp. Vi skulle møde solide Faxe og Maribo havde den på papiret lidt nemmere modstander Kalundborg. Taktikken var derfor klar, vi kunne klare os med 1 point mindre end Maribo scorede, derfor gjaldt det om at holde stillingerne flydende og ikke tage hurtige remisser, indtil vi havde en idé om hvordan det gik i Maribo – Kalundborgkampen. Oprykning var bestemt ikke urealistisk, Kalundborg havde ikke sat mere end 5½ point til i deres hidtidige kampe.

Taktikken blev holdt, den assisterende ikke-spillende holdleder afviste at der kunne sluttes fred nogen steder og alle kæmpede det bedste de har lært. Det var nødvendigt, efter godt 3 timer var Maribo foran 3-0!

15:40 1-0 Uffe afslutter sit parti. I sin sædvanlige solide stil var det lykkedes Uffe at skabe 2 fribønder, ganske vist begge 2 på a-linien men den ene var meget langt fremme. Der skulle lige undgås lidt muligheder for evigskak og da det ikke længere kunne lade sig gøre strakte modstanderen våben. Uffe har scoret 4,5 point mod en forventet score på 3,15 og kan således sætte 41 point ind på ratingkontoen.

15:41 2-0 Bo afslutter mod Theodor. Han har gennem hele partiet stået godt, presset modstanderen som til sidst ofrer en springer for at få hul på Bos kongestilling. Bo har ressourcer nok til at afvise angrebet og få byttet de tunge officerer så stillingen bare er vundet. Bo har hentet 4 point mod forventet 3,7 og får 9 ekstra ratingpoint.

På dette tidspunkt er Maribo gået scoringsamok og fører 5½ -½ og står bedst på de sidste to brætter også – ikke muntre udsigter for vore spillere.

15:55 2-1 Madsen giver hånd da han kan se at han bliver mat 2 træk senere. Hvad der helt præcist skete i det parti har jeg ikke styr på – men det har man jo sjældent når Madsen er involveret :).  Ellers lidt ærgerligt med nederlaget, havde det været gevinst, havde Madsen scoret fuldt hus. Nu blev det til 6 gevinster mod en forventet score på 4,4 og han føjer 48 point til ratingtallet.

16:00 2-2 Finn må bøje sig. På grund af bordopstillingen havde jeg svært ved at følge dette parti, men måske Finn selv kommenterer på sin blog? Finn har scoret 1½ point mod en forventning på 3 så han må af med 45 ratingpoint.

16:30 2-3 Morten må give op. Hans modstander spillede vel nærmest en slags antiskak, flyttede meningsløst rundt på brikkerne og stod overdrevet dårligt da Morten med et fejltræk sætter en bonde og måske sin stilling over styr. Et rigtigt ærgerligt nederlag. Morten har stået for 3 point mod en forventning på 3,3 og bløder 9 rating point.

Efter godt 5 timers spil tages der remis i de sidste Maribo-partier så de ender med 6½ – 1½ og det var derfor umuligt for os at vinde rækken selv om vi vandt resten.

17:15 2½-3½ Torben har kæmpet bravt i en stilling med en (måske?) minimal fordel men til slut er der vist ikke flere muligheder i stillingen. Torben har fået scoret 3½ point mod forventet 4,5 så han mister 30 ratingpoint  på turneringen.

17:30 3½-3½ Erik slutter en fornem sæson af med at vinde sit sidste parti også. Et parti hvor Erik set fra min stol havde kontrollen det meste af tiden og det blev ført sikkert i hus. Erik har scoret 6 af 6 mod en forventet score på 3,85 så der er 69 ratingpoint at sætte på kontoen for hans vedkommende

17:55 4-4 Lars er helt klart berettiget til dagens figtherpokal. Omkring træk 7 sætter han en officer over styr men får dog 2 bønder for den. Til gengæld er hans stilling elendig – den ligner mest noget der har ligget for længe under en sten ude i skoven. Men med ukueligt fightervilje fortsætter Lars og mod slutningen har han 2 forbundne og langt fremskudte fribønder mod et tårn. Lars viser hvordan den slags skal holdes remis. Han har scoret 2½ point mod en forventet score på 2,55 så han sætter et enkelt point til på ratingen.

Hvis vi ser på de forventede scorer i den sidste runde var vores 5-3 og nogenlunde det samme var Maribos. De leverede så en ekstraordinær indsats på dagen og scorede 1½ point over mens vi var 1 under. Et stort tillykke til Maribo med oprykningen og de spændende kampe i 2. division.

Forhåbentligt spiller vi igen næste år med i toppen af Mesterrækken hvor Vordingborg kigger indenfor igen og Holbæk og Sorø jo er nedrykkere. Det skal nok blive spændende.

Dette indlæg blev udgivet i Holdturneringen. Bogmærk permalinket.