Præstø 3 – Greve 1: 1½ – 2½

NØØØØJ det for børn….

er jo så gammel at jeg stadig husker den sætning når man skulle se “børne TV” … dengang der ikke var så mange TV kanaler som nu ! Der var heller ikke så mange børn der spillede skak som nu. Der er mange steder hvor man kan glæde sig over udviklingenSmiler

Dagens kamp i Præstø var absolut ikke for børn eller det vil sige det var en match hvor det ene hold havde to børn med ( men to stk med hjerte og mod som de fleste voksne misunder dem ).

Jeg har sagt det før og siger igen det har været en fornøjelse at have Oscar og Victor med på holdet.

Kampen var et direkte opgør om førstepladsen i C2 og selv om Præstø havde et forspring på 3,5 point og nogen måske syntes det var afgjort, var undertegnede noget mere skeptisk – ikke så meget fordi jeg tvivlede på spillerne men mere virakken omkring og den her sætning vi havde hørt flere gange “i skal BARE have et halvt point så vinder i rækken” – der har været større favoritter som har kikset indenfor skak og andre sportsgrene.

Oscar har et par gange kommet i problemer til sidst pga stort tidsforbrug og deraf manglende tid i de sidste kritiske stillinger, men denne gang spillede han friskt til fra start og virkede i det hele taget overskudsagtig. Desværre kom et bondetræk til at åbne for en mulig binding og med den stærke modstander han mødte blev det lidt op ad bakke. Oscar forsøgte energisk gennem hele partiet og en lidt svagere modstander havde nok fået problemer – men til sidst fik en merofficer afgjort kampen.

Victor harve inden dagens runde maximum 5/5 !! og på forhånd den jeg personligt satte min lid til skulle skaffe os den nødvendige pointhøst. Alt gik efter planen og afbytninger gav ikke grund til bekymringer, men et ambitiøst angreb for bondegevinst svækkede hans egen kongestilling og lige pludselig skulle han forsvare sig og det kan nogen gange være svært at omstille sig – det har vi alle prøvet. Ifølge Morten J var der remismuligheder langt inde i forviklingerne men desværre fik Greve et point mere. De havde til dagens kamp indkaldt en forstærkning og vi havde på papiret kun 0.8 forventet

Lis K Dam er holdets uden sammenligning bedste kvindelige spiller – har før fået ros og fortjener det så sandelig igen. Dette parti var uden sammenligning det hvor jeg var mindst urolig trods vigtigheden i takt med at vores muligheder for point blev minimeret. Der var nogle meget små skønhedsfejl men overordnet set var hendes præstation langt over hvad vi kunne forvente og bagefter var hun også tydeligt påvirket af det store sag hun havde været med i … der er gået gladiator tabt i hende (hvis man tror på reinkarnation ved jeg hvad hun var i Romerriget …. Maximus …. uden tvivl. Meget stilsikkert førte hun sværdet gennem modstanderens forsvar og til sidst fik Lis …(vi) (som fortjent) et point til tavlen.

Holdlederen ??? tja han har fået meget kritik Smiler men dette parti havde han en klar plan – hold stilling lige så længe som muligt så de andre ikke bliver nervøse … og så vent på en af de tre musketerer giver os et helt eller halvt point. Taktikken lykkedes blandt andet gennem “spejl”. Jeg spillede de samme træk som modstanderen ( og det man skal passe mest på er, at modstanderen ikke sætter dig mat, for der kan man ikke gøre det samme træk ).

I de sidste 20 minutter til os hver fik jeg endda et lille overtag og med en merbonde – tilbød jeg remis ( samtidig med at Lis havde fået sin gevinst ) og da muligheden for sejr var væk (måske også for ham selv) for Greve valgte han at tage mod.

Vi stillede os udenfor lokalet og lod folkemasserne hylde os … en stille hyldest men vi nød den og man kan jo betragte det som et lille plaster på såret for den missede oprykning for andre hold i klubben ….. selv om det havde været sjovere med sejr til førsteholdet.

Stor tak til HELE holdet for en flot sæson ( en enkelt gang hjalp Knud Eriksen os ) og til Morten J for at holde sammen på trådene i forbindelse med tilmelding – kørsel mm.

Holdlederen kan konstantere at spillerne får ratingfremgang alle som en (hårde betingelser for at skulle vinde en række med fire hold ) – Holdleder +50… Oscar +61 … Victor +117 !!!! … Lis +59 SÅDAN !

Michael Espensen

Dette indlæg blev udgivet i Holdturneringen. Bogmærk permalinket.

6 Responses to Præstø 3 – Greve 1: 1½ – 2½

1. Jan Gregor skriver:

Super flot artikel! Har nydt at læse jeres kampreferater! Stort til lykke med resultatet!!!!

2. Jan Gregor skriver:

3. Bjarne skriver:

Det gør da bare én lidt stolt af at være medlem af en klub der mønstrer den slags!
    Stort TILLYKKE til hele holdet – og som vist sagt før – Jeres indsats har været enestående

4. Jesper Koch-Müller skriver:

Flot indlæg af Michael og herligt svar fra Lis. Som far til drengene, har jeg naturligt fulgt kampene tæt, og det har været en fornøjelse at se alle på holdet kæmpe som de har gjort. Lis´s sejr i mandags som gav holdet sejren var rigtig flot og drengene var lykkelige. Michael som holdleder har været outstanding, som leder, chauffør med mere. Glæder mig til næste sæson, om det bliver i C eller B rækken, er ligegyldigt. Som Dirch Passer sagde “jeg er ligeglad med hvad de hedder, jeg tæver dem bare”.

5. Lis K. Dam skriver:

Stor tak til holdlederen og drengene. Da vi mødte op til udekampen i Greve, troede de vist først, at vi var en familieskovtur, der var gået forkert i byen. Nej vi var et hold og vi fortsatte som hold og sluttede turneringen som et hold. Tak!