Katastrofer i Svendborg

2. runde i Svenborg udviklede sig katastrofalt for medlemmerne af Præstø skakklub.

Bjarne P spillede mod Birger Olsen fra Sydøstfyn.Bjarne spillede, som sædvanlig åbningen godt og fik vel alt hvad han med rimelighed kunne forvente. Men Bjarne valgte den forkerte plan, og Birger Olsen var god nok til at udnytte dette, så 1-0 efter ca. 30 træk. Eriks parti kommer han sent til at glemme. Ikke så meget for indholdet i partiet, men for de ydre omstændigheder som var i spil her. Det forholdte sig nemlig således at Eriks ellers upåklagelige og driftssikre Toyota havde nemlig valgt at strejke. Den ville simpelthen ikke starte, – og det havde afstedkommet et besøg af Falck og en transport af bilen til nærmeste værksted i Svendborg. Den opmærksomme læser vil være opmærksom på at påsken er indtrådt, og tiden var således begrænset, vis Erik skulle have sin bil igen på denne side af påsken. Derfor opstod der den barokke situation at Erik opgav sig parti, ikke på grund af stillingens krav, men fordi klokken nærmere sig farefuldt 16.00. Han piskede derfor ned i kommentator rummet for at fange undertegnede og blive transporteret til værkstedet. Dette forehavende lykkedes ganske fornuftigt, men resultatet kunne desværre aflæses på point tavlen, og det var ikke i Eriks favør. Til gengæld er han dejlig fri for at forholde sig til indholdet af det han spillede. Undertegnede tabte i spektakulær stil. Jeg spillede mod det Østrigske angreb i en Pirc opstilling. Desværre vidste det efterfølgende at min , i øvrigt meget venlige og sympatiske modstander fra Skrive skakklub Jørn Hviid, selv spillede den åbning med sort. Og han kunne et mere teori træk end undertegnede i en meget spændende og dynamisk stilling og den stillings type som opstår i varianten er så skarp at et fejltræk som regel er afgørende. Men spændende og sjovt var det.

Rosinen i pølseenden er selvfølgelig Morten, som vi har erfaret vil gå langt for at få den skaklige opmærksomhed, – he he. Og den tog han også i går, – så godt og vel! Morten modstander var Henning Rasmussen fra Nykøbing Sjælland.Henning er pensionist og vel og mærke en meget venlig en af slagsen, men rent skakligt var han uden tvivl underhund mod Morten.Henning er også “begavet” med Parkinsons syge og ryster derfor lidt på hænderne når han spiller. Henning og Morten spillede vel sagtens dagens længste i hele DM, nemlig 107 træk! Og, i de 70 af de træk var Henning i tidsnød. Morten stod bedst og presserede og presserede, mens han en enkel gang afslog et remis tilbud fra Henning. Stillingen var så barok, at Henning i op til flere tilfælde ikke kunne trække andet end frem og tilbage. Men på forunderlig vis lykkedes det altså Henning at holde sammen på sin stilling, opstille lidt modtrusler, – parere igen og så fremdeles. Morten udviske stor sportsmanship undervejs, da det knep for Henning at notere, dels grundet tidsnøden, dels grundet sin sygdom. God stil! Og fremragende underholdning for os der så på! Så samlet blev det til o,5 point til s alle. Det har vi tænkt os at ændrer på i dag.

Dette indlæg blev udgivet i EMT, Nyheder. Bogmærk permalinket.

1 Responses to Katastrofer i Svendborg

1. Anonym skriver: