Den lange weekend i Horsens

Nå, kan jeg så høre nogen sige, er der længere weekender i Horsens end i resten af landet? Ja, det er der – én gang om året i juli bliver den forlænget med en dag så den starter torsdag.
Det er så lige den weekend hvor der spilles en masse skak i Horsens – nemlig i Horsens Lang Weekend Turnering som det varmt kan anbefales at prøve.
I år var vi 5 fra Præstø der drog til Jylland for at flytte lidt brikker og vi havde selskab af vor gode ven Daniel fra K41. Lis havde valgt at tage manden med på kroferie, så kunne han opleve mens hun spillede skak. Vi andre 5 boede i Aarhus i et dejligt hus, hyggede om morgenen inden vi tog af sted og når vi kom hjem sent om aftenen – og ikke kun med skaksnak 🙂
Turneringen kan varmt anbefales af flere grunde. Selvfølgelig muligheden for at spille en masse skak, 7 runder på 4 dage! det er hårdt ja men lærerigt og sjovt og spændende og nogen gange trættende 🙂
Den er fantastisk godt organiseret, alting fungerer, særdeles kompetente dommere som turneringsledere en kantine med personale der er på, fortæring til rimelige priser: 60 kr. for en varm ret hvor du bare kan spise løs og er man ikke til den slags midt på eftermiddagen (det skal jo klares inden 2. runde kl 17!) er der smørrebrød og en lun ret om aftenen – alt serveret med et smil og en kvik bemærkning – så godt. Overnatning kan også klares på spillestedet eller på et nærliggende hotel til særdeles rimelige priser.
Og hvordan gik det så i år? Som helhed rigtig godt, 50% fik præmie. Jeg glemte lige at sige at der er rigtig gode præmier i alle rating grupper, nok en grund til at deltage!
Turneringsformen er Schweitzer i én stor gruppe ligesom vor egen klubturnering og med 136 deltagere spiller hver enkelt sin egen turnering afhængig af hvem man nu møder efterhånden som runderne bliver afviklet.
Morten spillede en solid turnering fik 4 points hvilket ca svarede til det forventede. Morten fik meget for pengene, sad for eksempel ved brættet 11 timer lørdag i nogle spændende partier.
Daniel vandt sin rating gruppe med 4½ points og spillede flotte partier undervejs, bl.a. i sidste runde hvor der blev kæmpet overalt på brættet med bindinger på kryds og tværs. Et parti jeg er glad for at jeg ikke skulle spille!
Bjarke gjorde det fantastisk, spillede rigtig gode partier mod stærk modstand og med 4 points blev han nummer 2 i sin rating gruppe – og lagde lige 96 rating point oveni sit tal! Virkelig en flot indsats mod stærk indsats.
Bo er ikke helt tilfreds med sin indsats så har han lyst til at sige noget om den, kommenterer han nok selv.
Jeg havde en god turnering, mødte 6 modstandere med mellem 2-400 mere i rating og scorede 2½ mod dem og en enkelt med mindre som jeg også vandt over og de 3½ var nok til en 1. præmie i rating gruppen.
Lis fik fordoblet scoren fra sidste år og det er tydeligt at Lis’ spil er blevet væsentligt forbedret i løbet af det sidste år.
Alt i alt en dejlig lang weekend i Horsens som det varmt kan anbefales at deltage i så lad os blive nogle flere næste år.

Dette indlæg blev udgivet i Klubliv. Bogmærk permalinket.