Epilog

Når man er afsted for at spille med i en længere skakturnering, sker det at man starter ud med masser af overskud og energi. Så går dagene og trætheden melder sig, man skal også op og spille morgenrunder og måske også gøre et hus rent klokken meget tidlig. Det er måske årsagen til at vi kun nåede 4 runde beretninger.

Det har været en fed uge med gode venner. Basen var et lejet hus i Ollerup små 10 min. kørsel fra spillestedet. 7 Præstømedlemmer, 1 Faxe, 1 Maribo samt 1 K41.

Johannes opnåede 2 point, 1 point som oversidder og 1 point med en sejr over John, en anden dreng i G7-3 gruppen. Han spillede mange partier mod meget højere ratet modstandere, men opnåede alligevel nogle pæne stillinger undervejs.

joh1

Her er Johannes hvid, og John har lige spillet 53.-,e3 efter Johannes tilbød en dronningafbytning som John tog imod. Johannes ser korrekt at han er nød til at spille 54.Kc3! partiet fortsætter 54.-,f5 55.b7,f4 56.b8D,e2 57.Kd2,f3 58.Dg3+,Kf8 59.Dxf3,e1D 60.Kxe1 Sort opgiver.

Jeg selv spillede en helt fin turnering synes jeg. Tabte 2 partier mod de 2 vindere, begge partier var rimelige interessante. Især næstsidste runde mod Claus Rossen var ikke uden chancer. Desværre tror jeg at stillingen er tabt da jeg glemmer at spille min bonde frem til a5 inden jeg bytter springere. Derfor tager jeg chancen og forsøger at redde min a-bonde. Det bevirker at han trænger ind i min stilling med kongen og jeg taber alligevel. Da jeg hjemme i huset sidder og taster mit parti ind fortæller Frits at stillingen er næsten lige…..

mfj1

Her trækker jeg helt forkert kongen til a6 og taber straks. Prøv selv bare at spille kongen frem og tilbage og så snart hvid går mod min a-bonde, hold den med kongen på b8 og a8. Så snart hvid forsøger med gennembrud med sine bønder og den ene enten er byttet af eller de har mistet kontakten til hinanden, så gå tilbage mod dem.

Johannes og jeg glæder os allerede til næste år 🙂

Dette indlæg blev udgivet i EMT, Klubliv, Nyheder. Bogmærk permalinket.