Tur til Uetze / Hänigsen 2/9 – 4/9 2016

Fredag den 2. september kl. 10.15 kørte vi afsted i 2 biler mod Tyskland. Vi skulle for 28. gang mødes med vores tyske venskabsklub. Holdet var igen i år domineret af “Jensen”. Nemlig Morten og Johannes Jensen (debut til Johannes som 9-årig – det kan blive til rigtig mange år) og brdr. Henning og Torben Jensen. Henning deltog for 27. gang, mens Torben har fuldt hus med deltagelse alle 28 år. Foruden 4 x Jensen havde Jacob Larsen sagt ja, efter en del års pause og så var der også comeback til Lars Olsen efter omkring 15 års pause. Lars var sammen med daværende formand Jørgen Madsen primus motor for det nye samarbejde med Skakklubben Ûetze, som ligger på højde med Hannover. Ca 400 km’s kørsel fra Præstø. Sidste mand på turen var lejesvenden Mihai fra Haslev, som havde lyst til at bruge en weekend på hyggeligt samvær og en masse skak.

Vi nåede færgen kl. 11.15, og skakbrikkerne kom kort tid efter i brug på færgen. Og så er det ellers bare der-ned-ad, men Tyskland er kendt for deres STAU, og den mødte vi også ved Hamburg 🙁  En god madpause ved Stillhorn efter Hamburg, og så var vi klar til den sidste del af turen. Det gik fint, selvom vi kom igennem den flotte gamle by Celle fredag eftermiddag, hvor der var rigtig mange andre biler end os. Efter 6 timer var vi fremme kl. 16.15. Måske lidt for tidligt, for der var kun dukket et par tyskere op på dette tidspunkt. Men pyt med det. Vejret var kanon. 26 gr. Og der gik ikke så lang tid, så kom der kolde øl 🙂

Og efterhånden dukkede vores forskellige venner op, og efter lidt mad, var vi klar til BLITZ. Altså lyn  – alle mod alle. 21 deltagere. Torben førte efter 9 runder med max, men herefter overtog Morten føringen, men måtte slippe, og det endte med, at vi fik pokalen med hjem igen, idet Mihai vandt i flot stil uden omkamp. Husker desværre ikke scoren, men mener at huske, at Mihai kun havde sat 1,5 p til. Nr. 2 blev Matthias, Morten 3 og Torben 4. Når der var tid i mellem partierne, blev vejret nydt udenfor. Det var helt sydlandsk “stemning”. Vi sluttede omkring kl. 1 og kørte med hjem til overnatning hos vores forskellige værter.

Lørdag mødtes vi hos Franks forældre, og kørte til et sporvogns museum sådan ca. 50 km derfra. Det var et lukket område med en masse meget gamle og faldefærdige vogne, men også mange fine gamle vogne. Og en hyggelig køretur fik vi også. Endvidere var der en stor hal med modeltogbaner. Her var der virkelig tale om “nørder”. Der blev kælet for de små detaljer med mange flotte og forskellige togbaner, landskaber, huse, biler m.v. Turen fortsatte med picnic i det fri. Vejret var stadig godt lørdag.

Og så var vi klar til turens holdkamp, som vi i lighed med tidligere spillede i haven hos Frank’s forældre. Vi startede med at sidde ude i bagende sol, men efter et stykke tid, måtte vi flytte i skyggen. Vi var simpelthen ved at koge over, og det var jo for tidligt med de kolde øl. Det blev en spændende kamp og lidt mere lige end nederlaget på de 2,5 – 4,5 umiddelbart viser. Johannes tabte hurtigt. Jacob blev udsat for et dræbende angreb, så vi kom hurtigt bagud 0-2. Alle de andre kampe var spændende. Mihai stod i overkanten, da Thomas Heide havde en grim dobbeltbonde, men det lykkedes at få rettet op, så remis. Henning havde de første 30 træk stået særdeles presset, så da muligheden opstod med remis, blev denne taget. Der var måske endda fordel til Henning slutstillingen mod Jürgen Bublitz, så vi kunne nok have fået et halvt mere der. Lars har ikke spillet de spillet de sidste 15 år, men det kunne man ikke se i spillet mod Jannek Pern. Lars stod fint, men brugte for meget tid, og det er jo helt forståeligt efter alle disse år. Så der blev delt i porten i en tæt på vundet stilling. Morten spillede mod Matthias Dämling og røg ind i et voldsomt matangreb med tårnoffer, som der ikke var nogen redning ud af. Torben spillede mod Kai Wøhler, og Kai spillede hårdt på gevinst, som blev afvist, og så var der en bonde i overskud, som ikke kunne stoppes. Resultatet blev altså et tab på 2,5 – 4,5, men vi vinder næste år! Når vi tæller alle 28 års resultater op, har Uetze nu vundet en kamp mere end os. Så tæt er det!

Efter kampen var det tid til store svinekoteletter grillet af Frank. De var godt nok store og smagte godt. Og så var det ellers tid til lidt mere lyn og hygge.

Søndag middag kl. 12.15 gik turen atter hjemad. I lidt sol, men da vi først kom på motorvejen lidt nord for Hannover, så stod det bare ned i tygge stråler og vejarbejde og stau igen. Efter en times tid kom solen igen, og vi kørte i fint vejr. Lige til DK, så fik vi bare vand igen. Hjemme i Bårse igen kl. 18.30. Det var bare igen i år en kanon tur.

Sæt allerede ny kryds i kalenderen – den først weekend i september 2017!

Tak for en god tur.

/Torben

Dette indlæg blev udgivet i Uetze. Bogmærk permalinket.